zondag 4 december 2022

November favorites

Voor mijn novemberfavorieten ga ik beginnen met de quizzen waar we aan deelgenomen hebben. Want dat waren er maar liefst drie, met meer dan degelijke resultaten.

Op de Qeiz quiz, georganiseerd door de Eierboeren van Kruisem, werden we afgetekend eerste, net als in 2019. En net als in 2019 wonnen we - naast voor elke deelnemer een zak aardappelen van 2.5 kg - een ballonvaart met de hele ploeg. En misschien dat we die deze keer wél zullen inwisselen? 

Op de 11e AKVDZ quiz (de vorige was nog in mei dit jaar - inhaalmanoeuvres na corona he) werden we zesde en da's gewoon een leuke quiz waar we al een aantal keer aan meegedaan hebben. Ze hebben "grote prijzen" voor de eerste drie ploegen, maar ze bleven maar zitten met hun bons voor padel want niemand wou die hebben - wij ook niet.

Laatste quiz van de maand werd die ten voordele van leefboerderij Suskewiet in Zwalm en ook daar werden we zesde, zij het gedeelde plek met ploeg vijf. Ook daar zijn het rare prijzen: een (1) laurierboom voor de hele ploeg en nog wat rijstwafels met chocolade om te verdelen onder elkaar. Maar 't was een geslaagde avond dus we gaan er niet over zagen.

Wat cinema betreft, ik ging slechts 1 keer en dat was naar Black Panther: Wakanda forever en die was helemaal gratis want ik kreeg van Kinepolis een ticket cadeau voor mijn verjaardag - en dat was ook geldig voor een cosy seat. Score.

Jammer genoeg kwam het grootste entertainment uit de zaal ipv op het scherm: een bende tienerschoftjes in een hoek achterin de zaal vond het leuk om tijdens het eerbetoon aan Chadwick Boseman aan het begin van de film te zitten brullen door de zaal en al snel stond daar zo'n 20 man rond. Iedereen was naar achteren aan het kijken en niet naar het scherm op dat moment. Gelukkig verlieten ze al snel - onder luid applaus van de hele zaal - de cinema maar ik heb dus ver niets meegekregen van de begrafenis van T'Challa en de sereniteit dat dit moest uitstralen...

Voor de rest vond ik deze film maar mèh en saai - hij duurde potverdorie weer twee uur en veertig minuten! Stop daar toch eens mee! - en eerlijk gezegd? Ik vind Letitia Wright nu niet meteen de meest veelzijdige en getalenteerde actrice om een hele film te gaan dragen... Om dan nog maar te zwijgen van het feit dat ze een heel nieuw volk proberen te introduceren in een film die over de opvolging van de Black Panther zou moeten gaan. Nee, geen voltreffer dit.

Voor de rest was het op filmvlak niet veel soeps: ik logde 9 dingen op letterboxd en daar waren 3 echt korte dingen bij: twee afleveringen van Guillermo del Toro's Cabinet of curiosities op Netflix en de 42 minuten durende holiday special van Guardians of the Galaxy op Disney+.

Op de verloren zondag de 20e liet ik me vangen aan Disenchanted, het vervolg op Enchanted. Het is te zeggen: ik bekeek ze allebei die dag.

Enchanted was een blij weerzien met één van de leukste Disneyfilms met acteurs en de tweede heeft mij niet verveeld, maar is toch niet zo goed als de eerste. Enkel het liedje Badder is er eentje dat blijft hangen en je ziet ook gewoon dat de twee actrices daar super veel plezier aan beleefd hebben. Toch heb ik mijn tijd hier niet verspild.

Op Netflix "moest" ik dan nog kijken naar The wonder, de verfilming van het gelijknamige boek.

Tja, een boek van Emma Donoghue dat verfilmd wordt, met bovendien Florence Pugh in de hoofdrol, dat moest ik zien.

Het boek kreeg van mij 3.5 sterren, de film ook. Het is een degelijke verfilming en hoewel hier en daar anders dan het boek, stoorde mij dat niet meteen. Florence Pugh zet een degelijke prestatie neer, maar ik vond het wel wat spijtig dat we het uithongeringsproces dat in het boek met veel detail beschreven wordt, niet weervonden in de film (ja, ja, je kan dat het meisje niet aandoen dat Anna speelt, maar 't zou wel spectaculair geweest zijn). Degelijk maar meer ook niet.

Weinig cinema en films wil zeggen dat ik er wel heel wat series doorgejaagd heb. en ik geef ze hier nog mee van het beste naar het slechtste (en die laatste is écht slecht...):

Wednesday mag van mij het Netflixevenement van het jaar worden want mensen, dit is zo'n leuke en geschifte serie met een compleet onderkoelde Jenna Ortega in de hoofdrol. Gesmuld heb ik hier van. Nog van dat, maar alleen als het weer even goed zal zijn. Ik keek de serie in 4 dagen uit en dat was alleen maar omdat er ook nog gewerkt en geslapen moest worden, anders was het in 1 ruk geweest.

Ik was net voor Halloween begonnen met het kijken naar The haunting of Hill House en de laatste vier afleveringen werden in november afgewerkt. Deze miniserie is al 4 jaar oud, maar had ik nog niet gezien. Shame on me want dit spookverhaal dat even goed werkt als een familiedrama is simpelweg schitterend. Nog niet gezien? Kijken is de boodschap!

Op het derde en laatste seizoen van Motherland: Fort Salem zat ik al een tijdje te wachten maar hoewel de eerste twee seizoenen op Prime te vinden zijn, duurt het en duurt het eer het derde seizoen er op komt... BBC bracht raad en ik kon de conclusie van deze fantasyserie met moderne heksen eindelijk uitkijken. Jammer dat dit gedaan is want ik vond het een interessant gegeven en een mooi uitgewerkte wereld.

Het was alsof Netflix wist dat het mijn verjaardag was, want twee dagen voordien kregen we ineens als uit het niets Warrior Nun seizoen 2 cadeau. Dit werd niet meteen bekeken, want er waren andere dingen die harder riepen en dit werd mijn laatste serie van november. In het begin was ik niet meteen mee want het was uiteindelijk ook al meer dan 2 jaar geleden dat we het eerste seizoen te zien kregen. Maar de strijd van Ava met haar medekrijgernonnen tegen de slechte demon/engel Adriel in dit seizoen gaf uiteindelijk meer dan voldoening.

Begin november kwam het eerste deel van het vierde en laatste seizoen van Manifest op Netflix, de serie die eerst gecanceld werd op tv en dan werd opgepikt door de streamingdienst. Ook hier kon ik aanvankelijk niet meteen meer mee, de laatste aflevering van het derde seizoen herbekijken bracht wat soelaas. Na een tijdje was ik weer helemaal mee en ik wil echt de conclusie van het seizoen en de serie zien. Laat dat dus maar snel komen.

"En die slechte serie dan?" ga je misschien vragen. Wel, dat was La Brea - voor mensen met centen te zien op Streamz maar ik zag dit op TF1 waar je gelukkig ook voor het originele geluidspoor kan kiezen zodat je de Engelse versie krijgt. Deze serie is een glorieuze rommel op elk vlak: het verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar, ver niemand kan degelijk acteren en de speciale effecten zijn gewoon brol. Maar ik vond dit heerlijk om naar te kijken, een beetje Schadenfreude is mij dan ook niet vreemd. Waarover gaat dit gedrocht nu? Er opent een gigantisch zinkgat in La Brea, een wijk in Los Angeles die bekend staat voor zijn teerputten. De mensen die door dit gat vallen en het overleven, bevinden zich ineens in 10.000 voor Christus en ontmoeten al bijna meteen een sabeltandtijger die door een stagiair die net met computers leerde werken werd gemaakt. Er is ook een groot mysterie want blijkbaar zijn er daar nog mensen die al door andere gaten op andere tijdstippen daar beland zijn. Ook in onze wereld zijn er mysteries en duistere genootschappen die aan de touwtjes trekken en echt, zo'n slechte serie hebben ze al in jaren niet meer gemaakt (of die zijn toch niet tot bij ons geraakt). En er is al een tweede seizoen van, ik kan bijna niet wachten om dat te zien!

Op 10 november kwamen we met de leesgroep samen om ons eerste boek te bespreken: Mathilde van Leïla Slimani.

Ik wisselde Frans en Nederlands af bij het lezen.
Het was geen topper, ook niet bij mij.

Als laatste is er dan nog mijn book haul en die is netjes voor een keer:

Jullie weten dat ik niet kan weerstaan aan Japanse boeken met/over katten en De kat die bleef past helemaal in het rijtje. Het is van dezelfde auteur als Reisverslag van een kat (dat ik in het Engels heb maar nog niet gelezen) en moest dus in mijn collectie.

En dan bestelde ik nog twee dvd's van Doctor Who met de laatste afleveringen waarin Jodie Whittaker the doctor speelt. Om de serie te vervolledigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten