woensdag 1 februari 2017

Januari wrap-up


In januari las ik volgens Goodreads 7 boeken, goed voor 1735 pagina's of zo'n 55 bladzijden per dag. Niet mis, helemaal niet mis.

Maar ik las eigenlijk meer dan dat, want ik gaf een boek halverwege op (Bewaring van Graham Norton, zo jammer dat het tegenviel) en ik ben ook al halverwege een ander boek, maar dat hoort bij de wrap-up van februari.

Ik kan met andere woorden zeggen dat ik nog zo'n 240 pagina's meer gelezen heb dan in Goodreads werden geteld, geen reden tot klagen dus.

Qua wrap-up kan ik kort zijn, want de meeste boeken die ik las heb ik hier al besproken, doorklikken op de titel brengt je naar mijn bespreking.

Grootste aanrader vond ik Hollywood Boulevard, de persoonlijke kijk van Steven De Foer op de grote filmsterren van de afgelopen 100 jaar.

Andere aanraders (de boeken die ook 4 sterren kregen):

De kat van Takashi Hiraide, het boek voor mijn leesclub vorige maand. Op Twitter kreeg ik trouwens een retweet van de auteur voor mijn bespreking!

De Blauwbloezen. Een hommage door... - zo'n 20 verschillende auteurs

Dupuis, 2016
120 p.
Vertaald uit het Frans: Les Tuniques Bleues par...

Deze heb ik niet op mijn blog besproken, maar ik geef nog mijn mening van op Goodreads mee:

Een mooi eerbetoon, uitgebracht naar aanleiding van het verschijnen van het 60ste album in de reeks (Carte blanche voor een Blauwbloes).

Een heel legertje aan tekenaars en scenaristen geeft ons hier 13 randverhaaltjes rond Blauwbloezen Blutch en Chesterfield, de ene keer humoristisch, de andere keer met een meer serieuze inslag.

Uitschieters vond ik zelf "Het litteken" van Renaud Collin, waarbij de soldaten een indianenstam moeten begeleiden naar een nieuwe woonplek en "De jongen met de trommel" van Aimée de Jongh, waarin Blutch door een trommelaartje geholpen wordt met het verzorgen van zijn paard Arabesk.

Deze strip is zeker de moeite om ter hand te nemen als je een fan van De Blauwbloezen bent, de geest van de reeks is er 100 % in aanwezig!


De vier andere gelezen items kregen elk 3 sterren, ik heb dus geen echte rommel gelezen de afgelopen maand:

Carte blanche voor een blauwbloes - Raoul Cauvin en Willy Lambil

Dupuis, 2016
48p.
Vertaald uit het Frans: Carte blanche pour un bleu

Ook deze kreeg enkel een bespreking op Goodreads:

Het was al een hele tijd geleden dat ik nog iets van De Blauwbloezen had gelezen en ik dacht met dit laatste album nog eens terug te kunnen keren naar hun avonturen.

Jammer genoeg is het niet één van de beste: sergeant Chesterfield zit na een aanval "als een komkommer" in een rolstoel en reageert nergens meer op. Blutch krijgt 30 dagen de tijd om hem terug normaal te krijgen, zo niet wordt Chesterfield uit het leger ontslagen.

Wat daarna volgt is gewoon een opsomming van zowat alles wat er in de vorige albums gebeurd is om het brein van Chesterfield terug aan de gang te krijgen, veel spanning zit er dus niet in. Laat staan humor.

Ik heb De Blauwbloezen als kind graag gelezen, kon genieten van de humor die erdoor verweven zat maar "Carte blanche voor een Blauwbloes" was toch niet dat...


Piep zei de muis - M.J. Arlidge

Wide Sargasso Sea - Jean Rhys

George - Alex Gino

Goed gestart voor 2017!

Alles wat ik las in januari.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten