zondag 3 april 2016

FACTS 2016: spring edition


De eerste echt heerlijke dag van het jaar.

Geen beter moment om FACTS te gaan bezoeken!

Voor wie dit evenement niet kent: ieder jaar gaat in Gent in Flanders Expo de FACTS beurs door, het walhalla voor comicbook- en scifi-fans. Normaal gezien is dit in oktober - meestal tijdens het filmfestival zodat ik niet kan gaan - maar dit jaar is er ook een "spring edition" en daar moest ik gewoon heen.

Het werd mijn eerste FACTS-ervaring want zoals al gezegd ligt de oktoberversie meestal buiten mijn bereik, deze keer was er geen houden aan en moest ik op zondag paraat geven (aangezien er op zaterdag moest gewerkt worden tot 16.00u).

Lekker uitgeslapen trok ik tegen 10.45u naar het station om de trein richting Gent te nemen. Die zat natuurlijk stampvol met mensen die naar de kust wilden, maar dat nam ik er goedgemutst bij.
Toen ik mij naar de tramhalte begaf, was de tram er meteen en dit soort "gelukjes" zouden de hele dag blijven komen.

Aankomst aan Flanders Expo volgde gezwind en ook het naar binnen gaan verliep meer dan vlot. Wie een early bird ticket had, stond rijen dik aan te schuiven 's morgens, ik heb de foto's gezien... En de eerste die me verwelkomde was deze figuur:

Geen idee of hij een naam heeft, maar da's - denk ik - de officiële mascotte van FACTS...
En na het doorkruisen van een hal met foodstands, kwam ik in de prettige chaos van de beurs terecht. Je weet écht niet waar eerst kijken: mensen die verkleed rondlopen en proberen raden wie ze uitbeelden, standjes met werkelijk alles aan merchandising dat je je kan voorstellen en ook in elke gewenste prijscategorie...

De eerste stand die ik zag, was die van Miaomi, helemaal gewijd aan Japanse kattenspullen. Ze hadden er een hele collectie maneki neko's - je weet wel, die wuivende katten die je bij de Chinees ziet staan - en ik ben al heel lang op zoek naar een groot exemplaar om op mijn kast te zetten. Jammer genoeg waren het enkel kleintjes die wuifden en grote die niet wuifden (en die er mij een beetje te manga uitzagen). Geen maneki neko gekocht dus...

Bij het naar huis gaan, passeerde ik de stand nog eens en toen kocht ik mij een surprisezakje omdat ik toch iets katachtig mee naar huis wou nemen:
En aangezien het toch allemaal kattenspul was, kon dat niet misgaan. Het zakje was ook al aan het rinkelen, er zat dus iets met een belletje in, ik was benieuwd.
De buit, met ook een stukje Sisko linksonder
Een spiegeltje met hoes, daar hing dus dat belletje aan, een kaartenhouder (die ga ik zéker gebruiken) en een edelweishanger in een prachtig zakje. Niet slecht voor 10.00€ zou ik zo zeggen...

Daarna begon de lange tocht door de gigantische hal want ik wou echt alles gezien hebben wat er aangeboden werd en ik heb mijn ogen uitgekeken, daar mag je zeker van zijn.

Vroeger zou ik mij op zowat alles gestort hebben, maar de jaren maken een mens wijzer en ik kwam uiteindelijk met 2 Funko Pops terug waarvan ik op voorhand al wist dat ik ze wou:

Allebei van Doctor Who: een weeping angel, want dat is gewoon het geniaalste monster uit deze reeks en de tenth doctor ("cause you never forget your first doctor"), David Tennant blijft voor mij de beste, ik ben er nog steeds een beetje voor in de rouw en we zijn al twee doctors verder...

Beide voor 12.00€, wat een zeer schappelijke prijs is voor pops. Het toeval wou dat, toen ik de weeping angel gekocht had, ik zag dat ze haar ook bij de stand ernaast hadden voor 14.00€. Toch 2 euro gespaard dan.

Naast massa's spullen uit films, series en comics, vind je er ook mangagerelateerd spul, kledij om je te verkleden en pruiken, make-up, accessoires... maar dat is allemaal niet aan mij besteed.

Je vindt er ook heel wat Japans snoep: zelfmaaksnoepkits (die ik ken van het youtubekanaal emmymadeinjapan: check it out, ze is echt heel leuk), verschillende ramunesmaken (= Japanse limonade) en aan één stand - de grootste - kocht ik mij een dorayaki, dat zijn 2 kleine pannenkoekjes op elkaar met ertussen rodebonenpasta. Dit kocht ik vroeger altijd in de Chinese supermarkt op de Vrijdagsmarkt in Gent, maar die winkel is jammer genoeg al jaren verdwenen. Geen dorayaki's meer voor mij. Nu dus wel:

Laat je niet afschrikken door "rodebonenpasta". Dat wordt inderdaad van rode bonen gemaakt, maar is een zoete vulling waar je geen boon meer in smaakt. 't Was lekker.

Toen was het tijd om een beetje te gaan zitten en in de cosplayhal was het op dat moment net tijd voor de Boerke drawing battle, waarbij Pieter De Poortere (van Boerke) in tekenduel ging met Kim Duchateau (van Esther Verkest), gepresenteerd door William Boeva. Het "Jommeke en de holocaust"-duel was het grappigste van allemaal (ja, daar mag mee gelachen worden) en Kim was daarvan de duidelijke winnaar.

In diezelfde hal kocht ik mij een onigiri, nogmaals iets Japans om te eten: een driehoekige rijstbal met vulling met daarrond een noriblaadje (= zeewier). Had ik nog nooit gegeten, maar was echt lekker.

Bij de verdere verkenning van de grote hal spotte ik de Funko pop van de tenth doctor (zie hierboven) en sprong ik binnen in de twee zijhallen met gasten en de fan-village.

In de gastenhal stond de Stargatering, waar je jezelf kon laten fotograferen met een stafwapen.

Zelf wou ik niet, maar deze meid ging er helemaal voor!
Natuurlijk was die er omdat Richard Dean Anderson, Jack O'Neill uit de serie (maar bij anderen misschien beter gekend als MacGyver), aanwezig was om te signeren en foto's te laten nemen. Maar ik heb hem niet gezien...

In de fan-village was het meeste te zien, buiten allerlei fanclubs (dat werd mij een beetje te freaky):

Rey's scooter uit Star Wars: the force awakens. Levensecht en ik heb er zelfs mensen op zien zitten!

Een TIE-fighter met Kylo Ren op de voorgrond, die voor de fotoshoot bleef staan. Hier met een mini Kylo Ren ernaast.

Een schaalmodel van een AT-AT, maar nog steeds groot genoeg om te imponeren.

De spin Aragog uit Harry Potter, levensgroot en behoorlijk angstaanjagend als je het mij vraagt...

De hospitaaldeur uit de eerste aflevering van The Walking Dead, met netjes meespelende zombie, die ook mee op de foto ging:

Fantastisch gewoon!

In de grote hal stonden ook een aantal legendarische auto's uit films en tv-series, maar dat is minder aan mij besteed hoewel ik de meeste wel herkende...

Verder bleef het de ogen uitkijken want tegen dan raakte de hal serieus gevuld met mensen, dus ook met nog meer cosplayers, wat de temperatuur niet ten goede kwam, het werd er serieus warm.

In de cosplayhal zag ik nog een catwalk met - denk ik - de meer beroemde cosplayers in het milieu. Niet dat ik alle figuren kende (als ze uit een videogame komen, ben ik verloren want ik ben geen gamer), maar het is leuk om te zien hoe iedereen zijn best doet. Wat vooral opvalt, is dat Star Wars: the force awakens zijn effect niet gemist heeft. Heel veel kleine meisjes (en ze waren soms écht nog klein, 2 jaar of zo) waren verkleed als Rey. Elsa en Anna hebben blijkbaar afgedaan... Ook veel volwassen dames liepen als Rey rond en er waren toch enkele Kylo Rens te zien ook, wat mij dan weer verwondert, want ik vond dat personage nu niet zo denderend (en een lelijke acteur op de koop toe).

Als je zelf verkleed komt, is de inkom trouwens goedkoper, maar dat is voor mij nog een brug te ver...

In de gastenhal waren toen Tom Wlaschiha (Jaqen H'gar uit Game of Thrones) en Laurie Holden (Andrea - al twee seizoenen dood - uit The walking dead) aan het signeren en ik heb ze van ver kunnen zien. Lauri Holden zag er mij een sympathieke madam uit, ze gaf elke fan die om een handtekening kwam een knuffel.

Tegen dan was het tijd voor mij om het hele FACTS-gebeuren achter mij te laten. De tram was er meteen en doordat een trein 25 minuten vertraging had, spoorde ik ook meteen weer richting hometown.

Het was een prachtige dag. En niet alleen omdat het zonnetje scheen.

Op naar FACTS in oktober! Als die niet tijdens het filmfestival valt...
En blijkbaar niet, 't is het aansluitende weekend - yeay!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten