maandag 19 februari 2018

Kijktip: Black Panther


Gisteren ben ik naar de nieuwste Marvelworp, Black Panther, gaan kijken.

De "eerste zwarte superheld" volgens velen (hebben die dan Blade niet gezien?) en vooral een verheerlijking van de Afrikaanse identiteit.

Black Panther speelt zich af in het fictieve Wakanda, een Afrikaans land dat enorme rijkdommen kent doordat ze het erts uit een meteoriet die eeuwen geleden op hun plekje neerstortte, gebruiken voor van alles en nog wat. Maar wel afgeschermd van de buitenwereld, want niemand mag weten dat ze zo'n welvaart kennen. Het zou maar eens dat vluchtelingen hun rijkdom komen bederven...

De koning van Wakanda is de Black Panther uit de titel en die benaming gaat van vader op zoon over. Hoewel er een ceremonietje moet gehouden worden waarin de nieuwe koning kan uitgedaagd worden door wie dat maar wil. T'Challa moet dus even zijn teentjes uitkuisen vooraleer hij het zwarte panterpak mag dragen...

Je zou nu misschien kunnen denken dat ik niets aan deze film vond, maar ik heb echt genoten van begin tot eind.  De Afrikaanse landschappen zijn om van te zwijmelen, bij de kostuums kijk je gewoon je ogen uit en het is een verhaal dat je gewoon wil volgen (hoewel er enkele nogal voor de hand liggende trucjes worden gebruikt, maar 't is hen vergeven).

Dat de hele koninklijke wacht uit fiere krijgersvrouwen bestaat, helpt ook een serieus handje en dat hun generaal gespeeld wordt door Danai Gurira (Michonne voor The Walking Dead kijkers) is gewoon de kers op de taart. Zij is het natuurlijk al gewoon om met stokken en zwaarden te staan zwaaien in TWD...

Maar ook T'Challa's jongere zus, Shuri, is een heerlijk personage. Zij is de techneut van de familie, die alles - zelfs al werkt het goed - nog wil verbeteren. Daarnaast zorgt ze ook voor enige humor in de film, aangezien ze T'Challa plaagstoten geeft en tradities soms met de voeten probeert te treden. En ik zat mij de hele film af te vragen waar ik die actrice al eens had gezien. IMDb wist mij van een slapeloze nacht te redden: Letitia Wright speelde in het tweede seizoen van Humans (de Britse versie van het Zweedse Real humans), een mensenmeisje dat liever een synth wou zijn. Blijkbaar doet ze ook mee in een aflevering van Black Mirror, maar ik heb die aflevering nog niet gezien. Kon ik toch met een gerust hart gaan slapen.

Voor de rest is Black Panther natuurlijk een typische Marvelfilm: veel actie, veel schieten, vechten en neerstorten van vliegmachines.

Van vliegmachines gesproken: tot twee maal toe werd "the ancestral plane" vertaald als "het voorouderlijke vliegtuig" - dat moet dus wel "de voorouderlijke vlakte" zijn he. Op de blote poep van die vertaler! (en ook van de Franstalige want er stond twee keer "avion" te lezen).



Voor de rest: ja, ze spreken met Afrikaanse accenten en dat werkt op den duur een beetje op het systeem, net zoals het accent van Andy Serkis dat ik helemaal niet kon plaatsen...

Maar eens je voorbij die ergernis bent, zie je zowat de beste Marvelfilm van de laatste jaren! Echt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten