donderdag 4 juni 2015

Hello Fresh follow-up


Een tijd geleden deed ik nogal lyrisch over het aanbod van Hello Fresh. Zoveel weken later heb ik het totaal opgegeven.

Het blijft op papier een leuk concept: je hoeft geen boodschappen te doen en de recepten zitten er bij.
Maar in realiteit gaf het mij een hele hoop stress...

Het op het eerste zicht perfecte systeem heeft toch een paar mankementen:

- Als je de eenpersoonsbox bestelt, blijf je steeds met groenten op overschot zitten, waar ik dan niets meer mee kan doen en de recepten bleken toch niet allemaal zo lekker te zijn, bij hun vleesgerechten moeten ze écht beter hun best doen!

- Het is ook een duur systeem: 36.00€ voor 3 maaltijden is best wel veel. Je kan al beter ergens een dagschotel gaan eten, dat is meestal goedkoper.

- Maar wat mij vooral deed beslissen om met Hello Fresh te stoppen, is het leveringssysteem.

Je kan (voor België) enkel kiezen voor levering op maandag of dinsdag. En aangezien ik op maandag tot 20.00u werk, moest het dan maar dinsdag worden...

Je moet ook een levertijd kiezen, dat is een venster van 3 uur waarin de box zal geleverd worden. Je wordt op voorhand verwittigd wanneer dat binnen die 3 uur zal zijn, maar de levertijd kan een uur verschillen. Dit wil in praktijk zeggen dat als ze je box om 19.00u gaan leveren, dat van 18.00u tot 20.00u kan zijn, je zit dus voor een periode van 2 uur aan je huis geklonken, een probleem dat zich al voordeed bij het leveren van de proefbox, waar de box bijna stipt een uur te vroeg werd geleverd toen ik niet thuis was.

De bestelling bracht ik ook terug van 5 naar 3 maaltijden in de week, omdat dat toch wat meer bewegingsvrijheid geeft. Vijf keer koken in de week is mij écht te veel.

De eerste week van mijn abonnement werd de box een uur voor leveringstijd aan mijn deur geleverd, alles ok, ik kon mooi vroeg aan mijn avondeten beginnen.

Week twee was het ineens koningsdag in Nederland en werden de leveringen zowel voor Nederland als België een dag opgeschoven. Mijn box zou dus op woensdag geleverd worden, wat mij ab-so-luut niet uitkwam omdat ik al weken op voorhand met vrienden had afgesproken die avond.

Ik verwittigde dat ze na 19.00u niet meer moesten leveren, want ik zou niet meer thuis zijn. Een paar dagen na mijn bericht kwam de mededeling dat mijn box om 21.30u zou geleverd worden...
Klantenservice? Nooit van gehoord waarschijnlijk.

Ik liet weten dat ze compleet geen rekening hielden met mijn wensen en het enige antwoord dat ze gaven, was dat ik mijn opmerking in het vakje voor de chauffeur had gezet, iets wat je enkel mag gebruiken als die op een ander adres moet leveren. Maar een andere mogelijkheid om iets door te geven is er gewoon niet.
Nogmaals: klantenservice?

Het enige wat er op zat, was thuisblijven tot de box zou geleverd worden en mijn vrienden laten stikken. En het beste moest toen nog komen...

Even na 21.30u werd ik opgebeld door een buurvrouw die 10 huizen verder woont, ze had mijn telefoonnummer opgezocht en wist mij te zeggen dat er een Nederlandse meneer een pakket voor mij bij hen had afgezet. Toen ze hem zei dat dat niet voor haar was, was zijn enige repliek: "Ik zal haar wel verwittigen dat het bij u staat." Tot op vandaag heb ik nog geen telefoontje van die chauffeur gehad.
Klantenservice? Ik kan het niet genoeg zeggen...

Op dat moment had ik het écht wel gehad met Hello Fresh, maar door de aard van hun bestelsysteem kon ik de volgende box niet meer afzeggen, dat moet namelijk de woensdag voor de levering gebeuren en het was toen al te laat, ik zou dit gedoe nog een week moeten ondergaan...

Ok, ik heb een mailtje gekregen na die tweede week of alles naar wens was, waarop ik overduidelijk NEE geantwoord heb, maar heb ik daar nog een reactie op gehad? Niet dus...
Voor de laatste keer: klantenservice??

- Het afmelden bij Hello Fresh kan ook niet zonder slag of stoot: je moet bijna 10 keer bevestigen dat je echt wel wil afmelden, met daartussen nog vragen of ze je hierover mogen contacteren, of je écht zeker bent, of je niet gewoon even wil pauzeren et cetera, waardoor mijn ergernis nóg groter werd.

Nee, Hello Fresh, dat was het toch niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten