zaterdag 11 januari 2014

Gelezen in 2013 : boeken


Een beetje later dan gewoonlijk, maar hier komen dan mijn "best ofs" van 2013, beginnend met de boeken die ik vorig jaar gelezen heb.

Ik deed mee aan de Goodreads reading challenge en stelde aanvankelijk mijn te lezen aantal boeken op 50, al gauw bleek dat te laag geschat en ik verhoogde het aantal naar 100. Uiteindelijk klokte ik af op 127 exemplaren, maar daarvan waren slechts 26 echt boeken te noemen, de overige 101 waren strips (daarover in een ander bericht meer).

Van deze 26 boeken las ik er 5 in het Engels, 3 in het Duits, waren er 9 kinderboeken of young adultboeken (= meegaan met de terminologie van de tijd...) en er sloop ook nog 1 non-fictieboek tussen.

Om het lijstje nog verder in te korten, ga ik me hier beperken tot de boeken die van mij 5 sterren kregen op Goodreads en dat waren er 6.

Starten doe ik met mijn ultieme nummer 1 van 2013:

Het verhaal begint met de Bernadette uit de titel die op een dag verdwijnt. Haar vroegwijze dochter gaat naar haar op zoek en naar de redenen van haar verdwijning.

Het boek is samengesteld uit een verzameling brieven, mails, transcripties van interviews,... waardoor we langzaamaan te weten komen wat er allemaal in het leven van Bernadette gebeurd is.
Een zalig wegleesboek en meer dan 5 sterren verdiend.

Ik probeer ook elk jaar zeker één klassieker uit de wereldliteratuur te lezen en dat werd in 2013 Slaughterhouse-Five van Kurt Vonnegut.
In dit ultradunne boekje (143 pagina's) beschrijft Vonnegut wat de tijdreiziger Billy Pilgrim heeft meegemaakt tijdens wereldoorlog II in Duitsland, meer bepaald in en rond Dresden.
Dit bevreemdende verhaal beviel mij ten zeerste en ik ben zeker dat het er eentje wordt dat nog frequent zal herlezen worden.
Tijdens mijn vele omzwervingen op het internet stootte ik op een bespreking van Ready Player One, waardoor meteen mijn interesse gewekt werd.
Het boek speelt zich in een niet zo verre toekomst af, waar ver de hele wereldbevolking via een online spel op zoek is naar de schat van een mysterieuze miljonair en niet enkel de schattenjacht speelt zich virtueel af, ook het hele dagelijkse leven. Zo gaat het hoofdpersonage naar een virtuele school, gaat hij virtueel op bezoek bij zijn vrienden en is het "echte" leven meer dan troosteloos te noemen.
Vooral door de vele verwijzingen naar populaire dingen uit de jaren '80 - die nodig zijn om de tips uit het online spel te begrijpen - is dit bijna een must-read.
Een nieuwe Stephen King was jarenlang een feestje voor mij. Maar van zijn boeken van de laatste jaren heb ik er ver geen enkel meer gelezen omdat ze me niet langer konden boeien.
Deze Joyland wou ik een kans geven, gedeeltelijk omwille van de zalige cover, maar ook omdat het niet meteen een pur sang griezelverhaal bleek te zijn:
Devin Jones gaat gedurende de zomer ergens in de jaren '70 werken in het Joylandpretpark. Hij leert er een aantal kleurrijke figuren kennen en ook de legende van een geest die in het spookhuis zou wonen. Dit laatste gegeven is echter maar een kapstok om het verhaal aan op te hangen, Joyland is een soort coming of age-verhaal van een jonge twintiger die tijdens de zomer op eigen benen leert staan.
Door dit boek heb ik terug zin in King gekregen en Dr. Sleep (het vervolg op The shining) en 22-11-1963 (wat zou er gebeuren als de moord op Kennedy verhinderd werd?) staan zeker op mijn verlanglijstje voor 2014!
Goeie boeken zijn meer dan alleen maar boeken voor volwassenen, bij de kinderboeken - in dit geval zelfs de prentenboeken - zijn er ook pareltjes te vinden en deze Liselotte op de loer verdient zeker zijn 5 sterren die ik er aan gaf.
Liselotte is een koe die niets liever doet dan de postbode te doen schrikken als hij de post komt brengen. Ze verstopt zich op alle mogelijke plaatsen en de ene is al hilarischer dan de andere. De tekeningen zijn stuk voor stuk prachtig te noemen en ik kan dit boek dus alleen maar aanraden.
Er zijn ondertussen (in het Duits) al verschillende Liselotte-boeken verschenen, maar in het Nederlands is er voor de rest enkel Liselotte op vakantie te vinden, dat van mij nog slechts 3 sterren kreeg.
Het laatste 5-sterrenboek van 2013 werd Vele hemels boven de zevende. 
Dit boek heeft een aantal foutjes (zelfs een zodanig grote dat ik even moest ophouden met lezen) waardoor het niet op een hogere plaats in mijn lijst beland is. Maar de emoties die ik ervoer tijdens het lezen maken heel wat goed. Eva was zowat een blauwdruk van mezelf en dat kon tellen...
Vandaar toch nog 5 sterren, maar wel aan het einde van het lijstje.

Nog vermeldenswaardige boeken met 4 sterren: De schemerpoort van Jeanette Winterson, Die Geschichte von Herrn Sommer van Patrick Süskind, Post mortem en Body of evidence van Patricia Cornwell.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten