dinsdag 14 juni 2011

Lang Filmweekend

Een lang Pinksterweekend...
Wat moet een mens met 3 volle dagen niet-werken aanvangen?

Buiten boodschappen doen, een boek en een aantal strips lezen, een avondje café meepikken, vaderdag vieren, mondeling examen voorbereiden en een lading was in de wasmaschine steken, valt er niets beters te bedenken dan languit in de zetel een hoop dvd'tjes en opgenomen films in te halen, bij deze dus:

Zaterdag stond National treasure op het programma, opgenomen van VT4 zowat een maand geleden. De reden: die avond werd National treasure: book of secrets (het tweede deel) op één uitgezonden.


Beide films geven wat je ervan verwacht: schattenjachten (zie Indiana Jones), puzzels (zie The Da Vinci Code), sidekicks die interessanter zijn dan hun "held" (zie euh...) en in de tweede film enkele fantastische achtervolgingen per auto - een guilty pleasure van ondergetekende.

Daarna was het de beurt aan de dvd van The runaways, een soort biopic waarin je de beginjaren van Joan Jett en haar band The Runaways te zien krijgt. Eigenlijk is het meer het verhaal van Cherie Currie, de zangeres van de band.
Gedurende de film zat ik mij de hele tijd af te vragen of Cherie dat ooit had kunnen overleven, afgaand op de hoeveelheid drugs en alcohol die ze op zeer jonge leeftijd (16) al verzet had, maar blijkbaar is ze nu een "chainsaw artist", ze maakt maw sculpturen met behulp van een kettingzaag.


Geleverd door Filmtrailer.com


Zondag stond 's middags National treasure: book of secrets op het programma, kwestie van niet te veel tijd tussen de twee films te laten voorbijgaan.

En 's avonds werd het eerst Splice, een film van Vincenzo Natali, die ons al eerder het schitterende Cube bracht - één van mijn favoriete, en spijtig genoeg bij het grote publiek onbekende films.
Jammer eigenlijk, want deze Splice komt nog niet tot aan de enkels van de voorgaande film. Eerst het goede nieuws: de speciale effecten zijn meer dan ok, het genetisch gemanipuleerde wezen dat de 2 wetenschappers in elkaar flansen (zie ook Mary Shelley's Frankenstein) ziet er héél geloofwaardig uit, maar daar stopt het dan ook... Het verhaal rammelt langs alle kanten, er zit geen diepgang in en na 103 minuten ben je blij dat de aftiteling begint, niet echt geslaagd als poging dus.


Als slaapmutsje heb ik dan Tangled ofte Rapunzel in de speler gestopt, de 50e(!) Disneyfilm alweer en in tegenstelling tot de vorige (The princess and the frog) eindelijk nog eens een hele goeie...
Hij deed zelfs denken aan successen uit de jaren 90 (The little mermaid en Beauty and the beast om precies te zijn). Scènesteler in deze film was het paard Maximus, dat zich weliswaar meer als een hond gedroeg, maar op mij toch een heel komische uitwerking had en me meermaals in lachen deed uitbarsten.
Een aanrader om zeker te bekijken, met of zonder (klein)kinderen!



Dit lange filmweekend kon dan ook niet anders dan eindigen in de tempel van de film zelf: de cinema, waar ik X-Men: First Class op mij liet afkomen.
Geen kwaad woord over deze film: de vier voorgangers heb ik stuk voor stuk verslonden en er zit er amper eentje bij (X-Men: the last stand) die wat minder was, maar voor de rest is deze filmfranchise gefundenes Fressen voor mij (kwestie van een paar talen in één zin te steken...).
Ik heb genoten van dit wervelend sixties-avontuur, waar de basis gelegd wordt van de X-Men, het gaat hier namelijk om een prequel met leuke knipogen naar de vorige films, verrassende cameo's en een heerlijk spel tussen hoofdrolspelers James McAvoy en Michael Fassbender.
Een geslaagde zomerblockbuster!


Geleverd door Filmtrailer.com

1 opmerking:

  1. zit mij te amuseren bij het lezen van de bespreking van je film-weekend...
    misschien niet direct mijn favoriete genres (alhoewel ik altijd open sta voor tips en ze wil uitproberen), maar alleszins leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen