vrijdag 3 december 2010

Roald goes to the movies

Roald Dahl heeft een groot stuk van mijn kindertijd gekleurd. Zo goed als bijna al zijn boeken heb ik verslonden en telkens weer wist hij mij te bekoren met zijn ongewone fantasie en ongebruikelijke helden.

Ook de illustraties van Quentin Blake waren en zijn een feest voor het oog. In zijn slordige, maar o zo herkenbare stijl wist hij voor mij de verhalen perfect in beeld te vervatten. Dat ging zelfs zo ver dat een boek dat niet door Quentin geïllustreerd was, voor mij geen echt Dahlboek was...

Zo'n schat aan verhalen vraagt er natuurlijk om om verfilmd te worden, met - naar mijn mening - gemengde resultaten.

Onlangs heb ik Fantastic Mr. Fox bekeken.
Wat eerst opvalt is de stemmencast (naast het feit dat het zalige stopmotionfiguurtjes zijn) en dan vooral de overal herkenbare stem van George Clooney als Mr. Fox himself. Zelfs als harige vos weet hij de kijkers te charmeren met enkel zijn stem, chapeau daarvoor! Meryl Streep doet ook mee als mevrouw Fox en Jason Schwartzman mag de jonge Ash Fox een stem geven.



Al bij al een vermakelijk filmpje dat heel ambachtelijk gemaakt is, waar vind je dat de dag van vandaag nog? Het boek zelf heb ik nooit gelezen, maar na het zien van deze film vind ik het eigenlijk niet nodig. Ok, er zullen heel wat dingen veranderd zijn, maar ik ben er tevreden mee.

Wat hebben we in de loop der jaren nog gehad?

Willy Wonka & the chocolate factory (1971) - Sjakie en de chocoladefabriek
Met een puike Gene Wilder als Willy Wonka en een schitterende versie van het liedje Candy Man.



The BFG (1989)- De GVR
Deze keer een tekenfilm, niet slecht in zijn soort (zijnde van Britse makelij), maar de magie en de verwondering van het boek vond ik niet echt terug...


Danny, the champion of the world (1989) - Daantje de wereldkampioen
Een tv-film met Jeremy Irons als de vader van Danny, waarin ze een manier zoeken om fazanten te vangen - trouwens schaamteloos gekopieerd in Fantastic mr. Fox.
Ik heb die ooit gezien, maar aangezien ik het boek nogal saai vond, kon de film mij ook niet boeien...


The witches (1990) - De heksen
Ah, simpelweg het meesterwerk als het op Dahlverfilmingen aankomt!
Lekker camp en lekker griezelen met een ronduit briljante Anjelica Huston als de grand high witch:




Matilda (1996)
Zonder twijfel mijn absolute lievelingsDahlboek - zelfs nu nog herlees ik het geregeld (zij het in de Engelse versie) - ik hield dus serieus mijn hart vast toen ik vernam dat Danny DeVito er een filmversie van wou maken. Maar mijn vrees was ongegrond, ondanks de veramerikanisering van het verhaal, kon ik de film wel smaken en vind ik het eigenlijk verplichte kost voor elk kind (maar wel eerst het boek lezen!).


James and the giant peach (1996) - De reuzenperzik
Weer eentje in stopmotion, van de regisseur die ons ook The Nightmare before Christmas en Coraline bracht ; een wat vreemde film, maar wat wil je ook met het vreemde verhaal dat door de schrijver bedacht werd...


Tenslotte waagde Tim Burton zich ook nog aan een versie van Charlie and the chocolate factory (2005), het ziet er allemaal heel mooi en burtoniaans uit, maar Johnny Depps Wonka was zo'n creepy figuur, dat er van het eigenlijke gevoel van het boek maar weinig overbleef voor mij...


Een lang bericht, ik weet het ; wie het tot het einde heeft uitgehouden: proficiat (en bedankt)!
En ga als de wiedeweerga een Dahlverfilming bekijken!

2 opmerkingen:

  1. Een mooi overzicht, Evelyne. Delen op de biblog? Of de jeugdbiblog?
    Fijn weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alleszins een boeiend overzicht van de Dahl-films.
    Mag volgens mij zeker op de biblog gepubliceerd worden.
    Nodigt mij uit om zeker nog een aantal Dahl-films te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen