donderdag 27 december 2012

Gelezen in 2012, deel 1 : boeken


2012 was niet alleen het jaar waarin ik 118 titels las, het was ook het jaar waarin ik van Librarything overschakelde op Goodreads.
Deze site is naar mijn mening een stuk gebruiksvriendelijker, je vindt er een pak meer informatie en de extraatjes, zoals de quizjes en aanbevelingen, zijn echt zoveel leuker.
Ik heb me ondertussen ook al opgegeven als Goodreads librarian, zodat ik zelf veranderingen kan en mag aanbrengen. (Mijn werk meenemen naar huis? Neuh...)

Van die 118 titels telde ik 26 boeken, de rest waren strips. Die 26 bestonden onder andere uit 2 Duitse titels, 2 kinderboeken, 2 informatieve werken - hoewel die allebei met taal te maken hadden - 6 adolescentenromans en 12 thrillers - waarvan 6 van dezelfde auteur, maar daarover zo meteen meer...

Tot mijn spijt heb ik dit jaar geen enkel boek gelezen waarover ik het van de daken wou schreeuwen, maar er waren toch wat aanbevelingen te vinden:

1. 56 kilometer - Bart Moeyaert



Dit kleinood is sinds zijn verschijnen in 2004 ondertussen een collector's item geworden (en het staat gewoon in mijn boekenkast!).
Bart Moeyaert vertelt in 56 notities over zichzelf, zijn passies en zijn schrijverscarrière.
Het was voor mij een tweede lezing en een blij weerzien met één van de beste schrijvers die ons landje rijk is.

2. Gut gegen Nordwind - Daniel Glattauer



Vertaald als Goed tegen noordenwind, was dit de ontdekking van het jaar voor mij.
Aangeraden door mijn professor aan de universiteit in Wenen, verwachtte ik in eerst instantie een loodzware literaire tekst (we hebben wat te verteren gekregen daar in die cursus Oostenrijkse literatuur!), maar het was allesbehalve dat...
Als moderne briefroman krijgen we hier het mailverkeer tussen Emmi en Leo te lezen, die door een misverstand met elkaar in contact komen.
Er wordt heel wat heen en weer geplaagd, geflirt, verondersteld... en dit op een zodanige manier dat je gewoon niet kan stoppen met lezen. Een aanrader van formaat!

3. Graz - Bart Moeyaert



Nogmaals Bart Moeyaert en nogmaals een pareltje.
Apotheker Eichler ziet op een winteravond vanuit zijn raam hoe de gevolgen van een tramongeluk zich in zijn straat ontwikkelen.
Het meisje (dat later eigenlijk een jongen blijkt te zijn) met de fiets dat aangereden werd, weekt heel wat los bij de bejaarde apotheker.
Moeyaert is een taalvirtuoos die met korte zinnen veel weet te zeggen. Graz was dan ook een waar leesgenot.

4. Zustermoord en De Mefisto Club - Tess Gerritsen



In mijn inleiding schreef ik al dat ik dit jaar 6 boeken van dezelfde auteur gelezen had. Hier is ze dan: Tess Gerritsen.
En in de aanbeveling 2 van die 6 romans die gaan over het speurdersduo Jane Rizzoli en Maura Isles.

Wie af en toe naar Vijf(tv) kijkt, zal die namen ongetwijfeld al eens hebben zien passeren, van de romans is namelijk een tv-serie gemaakt die ondertussen (in de VS) al 3 seizoenen kent.



De serie is héél losjes gebaseerd op de eerste twee boeken (De chirurg en De leerling), maar gaat daarna een heel eigen toer op. Niet alleen zien de twee heldinnen er in de serie compleet anders uit dan beschreven in de boeken (muisachtig vrouwtje met ontembare krullen vs. ex-fotomodel Angie Harmon en zwartharige gothic-queen vs. blonde ultravrouwelijke Sasha Alexander), ook de toon is volledig anders. De tv-serie gebruikt heel wat humor, terwijl dat in de boeken ver te zoeken is.

Maar zowel de boeken als de tv-serie kunnen op mijn sympathie rekenen en Zustermoord en De Mefisto Club zijn alvast aanraders te noemen (nog 4 boeken te gaan en dan heb ik de hele serie gelezen).

5. Engeleneiland - Camilla Läckberg



Deze mocht ook niet ontbreken in het lijstje.
De laatste nieuwe van Camilla Läckberg was er weer een die ik amper kon wegleggen. Is het grootse literatuur? Nee, hoegenaamd niet. Je kan het zelfs nauwelijks nog een thriller noemen met al het persoonlijke drama dat zich voordoet in het privéleven van de hoofdpersonages.
Maar is het leuk en boeiend? Zéker wel en ik kijk al uit naar haar volgende boek (en als ze lang genoeg wacht, kan ik het mischien zelfs in het Zweeds lezen).

6. Rubinrot en Saffierblauw - Kerstin Gier



Van deze trilogie voor adolescenten (er is ook nog Smaragdgroen) las ik het eerste boek in het originele Duits.
De helemaal niet zo uitzonderlijke Gwendolyn blijkt ineens de draagster van het tijdreisgen te zijn, wat haar tot de wel heel bijzondere Robijn in haar familie maakt.
Samen met de op het eerste gezicht verwaande en niet te vertrouwen Gideon, moet ze de wereld zien te redden van naderend onheil uit het verleden.
Het tweede deel heb ik met veel plezier in het Nederlands gelezen, bij het derde heb ik afgehaakt, het kon me nog matig boeien en dan hou ik er liever mee op...
Maar de eerste twee delen zijn desalniettemin de moeite waard.





En dan nog even iets over het werkelijk vreselijkste dat ik dit jaar onder ogen kreeg: Fifty shades of grey.
Het is zo gruwelijk slecht geschreven dat ik mezelf zelfs niet kan dwingen om er in verder te lezen, het zal dus bij hoofdstuk drie blijven, vrees ik.
Dat zoiets ondermaats ooit een uitgever gevonden heeft, is mij een waar mysterie.

1 opmerking:

  1. Als je leven je lief is, blijf dan maar ver weg van delen 2 en 3 van Fifty Shades. Die zijn zo mogelijk nog slechter geschreven. Al begrijp ik wel waarom zoiets een uitgever gevonden heeft : it's all about the money :-/

    BeantwoordenVerwijderen