dinsdag 30 maart 2010

Broers, koken en soulmuziek

Mijn eerste kennismaking met Fatih Akin enkele jaren geleden was er eentje waardoor ik eigenlijk liever geen enkele film van hem meer wou zien...

Gegen die Wand vond ik gewoonweg een verschrikkelijke kijkervaring, een marteling die ik me zelfs 2 keer heb aangedaan om er zeker van te zijn...
Ik weet dat er een heleboel mensen zijn die het een fantastische film vinden en ze beweren zelfs dat de passie er van het scherm spat, ik zie die dus nergens en voor mij blijft het een overdreven en vergezocht onding.

Maar in het leven moet je een mens een tweede kans durven geven en Auf der anderen Seite was dan weer een prachtig stukje verhaalvertellen met doorleefde vertolkingen waar ik echt met een goed gevoel buiten kwam. Blijkbaar verschillen ook hier de meningen: veel mensen vinden dit de mindere film, voor mij steekt hij met kop en schouders boven het abominabele Gegen die Wand uit.

Groot was dan ook mijn vreugde toen ik vernam dat er een nieuwe film van zijn hand in aantocht was: Soul Kitchen (bekroond met de Special Jury Prize op het filmfestival van Venetië), een verhaal over broederrelaties, liefde voor muziek en het houden van een restaurant.



Jammer genoeg was ik niet meteen onder de indruk...
Het verhaal is een rommeltje en er wordt lustig aan overacting gedaan - Monica Bleibtreu, een monument uit de Duitse Schauspielerei en hier in haar laatste film (ze stierf vorig jaar), bezondigt zich er ook aan in haar enige scène in de film, maar bij haar werkt het tenminste... De film probeert ook hier en daar op de lachspieren te werken, meestal had dat bij mij echter een averechts effect - het is makkelijk om de lachers op de hand te krijgen als je iemand de kreupele laat uithangen en hem beschamende therapieën laat ondergaan, voor mij mag het wel een beetje origineler...

Over de soundtrack van de film daarentegen kan ik mij enkel positief uitlaten, Fatih Akin ként zijn muziek, wat hij in elk van zijn films weer bewijst. De uitnodigende souldeuntjes komen je hier van alle kanten tegemoet.

Kort gezegd: de soul van Soul Kitchen vind je terug in zijn soundtrack, niet in de soms overdreven geacteerde beelden die je te zien krijgt...

1 opmerking:

  1. Dag Evelyne, ik behoor tot de garde van de Gegen die Wand fans!
    Bedankt voor je bespreking, Soul Kitchen zal ik laten voor wat het is, maar Auf der anderen Seite ga ik binnenkort eens huren.

    BeantwoordenVerwijderen