zaterdag 13 februari 2010

Cinemamanieren

... en de mensen die er geen hebben.

De afgelopen weken ben ik 3 keer naar de film geweest en 3 keer kon ik me niet ten volle concentreren op wat er zich op het witte doek afspeelde door het gedrag van mensen rondom mij in de zaal.
En nee, het waren geen tienerhooligans, maar mensen van allerlei slag die me de ultieme bioscoopervaring ontzegden. Toegegeven, ik bevond me telkens in Kinepolis, maar als ik 9 euro moet betalen, wil ik wél van mijn film genieten en me niet zitten ergeren...

De eerste ergernis viel voor bij Millennium 2, de vrouw die met vuur speelde. Twee stoelen links van mij zat een vijftiger die bij alles wat hij op het scherm zag moest reageren met "Ah?", "Huh!", "Aha!" op een zodanig luide manier dat het echt irritant werd. Bovendien zat er een dame een paar stoelen verder ook nog constant met haar armen naar het scherm te zwaaien als commentaar bij wat ze zag. Die twee waren duidelijk mensen die anders nooit naar de bioscoop komen en niet weten dat je dan in een donkere zaal met nog zo'n 100 andere mensen zit en niet in je zetel thuis...

Tweede ergernisfilm was The Road en daar was ik echt kwaad. Voor de film begon, kwam er een vrouw binnen met 2 meisjes van een jaar of 12 die een paar stoelen van mij kwamen zitten en ik dacht meteen: die zitten in de verkeerde zaal, want die film is allesbehalve voor die leeftijd en interesseert hen ook niet. Fout gedacht van mij, mevrouw wou blijkbaar die film zien en de 2 meisjes zaten de héle tijd te fluisteren en te giechelen, waardoor de impact van de film voor mij totaal verdween. Op een bepaald moment begon ze zelfs gewoon mee te doen aan hun gefluister en nu wou ik echt dat ik toen gezegd had dat ze dan beter de zaal konden verlaten als het hen toch niet interesseerde...

Derde en laatste film was Up in the air, waar achter mij een vrouw zat die de hele tijd zat te babbelen en commentaar te leveren bij de film, 'k was al blij dat een man achter haar op een bepaald moment zei dat ze nu toch wel kon stil zijn want anders had ik het wel gedaan.

Pfoe... een hoop gezaag, ik weet het, maar ik versta dat écht niet, cinema kost de dag van vandaag stukken van mensen (9 euro is zelfs de "goedkoopste" prijs in Kinepolis) en dan ga je een beetje de avond van degenen die rond je zitten, verpesten. Zo worden filmliefhebbers natuurlijk naar hun eigen homecinema gedreven, want met een goeie installatie heb je de bioscoopervaring bij je thuis zónder irritante mensen om je heen. Nu nog maken dat je geen 3 à 12 maand meer moet wachten tot je de film (legaal) buiten de bioscoop kan vinden en dan zijn we er helemaal...

En met al dit zou ik nog bijna vergeten zeggen dat het alledrie stuk voor stuk goeie films waren. Millennium 2 weet echt te boeien (Lisbeth Salander is gewoon het personage van het decennium), The road geeft op sublieme wijze de sfeer weer van een postapocalyptische wereld en Up in the air is een schitterende wrange komedie met George Clooney in de hoofdrol.

2 opmerkingen:

  1. Misschien is het hier aan de cinema-uitbaters om op te treden / een oogje in het zeil te houden, zij moeten er tenslotte over waken dat hun geïnteresseerde volk niet wegblijft. Doet me heel erg denken aan publieke sauna's. Waar de uitbaters er (actief) over waken dat de regels nageleefd worden, daar blijft het aangenaam, de andere glijden dikwijls af naar plaatsen waar de echte saunaganger liever wegblijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Evelyne,

    We zijn blij te lezen dat we je regelmatig in een van onze bioscopen mogen ontvangen.

    We stellen alles in het werk om al onze bezoekers een fijne bioscoopervaring te bieden via onze installaties, onze organisatie en onze activiteiten. Indien je bezoek aan Kinepolis niet naar wens verliep, dan vragen we je ons dit te melden. Zo kunnen wij onze service bijsturen waar mogelijk. Aarzel niet om tijdens je bezoek een van onze medewerkers aan te spreken of je tot de receptie te wenden. Je kan je opmerkingen alsnog melden via http://www.kinepolis.com/contact. Je mail zal door een van onze collega's beantwoord worden.


    Met vriendelijke groet,
    Suan Nguyen
    Kinepolis Group

    BeantwoordenVerwijderen